tirsdag den 21. december 2010

Industrimagnater og -magneter

Da jeg for nylig læste korrektur, stødte jeg på en – synes jeg selv – ret morsom fejl. En fejl som nu får mig til at skrive dette blogindlæg i sprogoplysningens tjeneste.

Industrimagnater er ikke det hyppigste ord i vores sprog, og noget tyder på at det bliver sjældnere og sjældnere, for når man googler det, bliver det som regel altid nævnt i forbindelse med den industrielt ekspansive tidsalder fra omkring 1870 til 1950, og ikke om personer der lever i dag. Måske var det derfor der i teksten hvor der skulle have stået industrimagnater var skrevet industrimagneter.

I princippet mener jeg nu nok vi stadig kan operere med begrebet industrimagnater så det ikke bare bliver et mærkeligt og støvet ord i tekster om fortiden. Her har jeg rystet hjernen lidt og fundet fem forskellige bud fra fortid til nutid på industrimagnater:

Liliane Bettencourt (f. 1922, hovedaktionær L'Oréal og den rigeste kvinde i verden), Richard Branson (f. 1950, grundlægger af Virgin), Mærsk McKinney Møller (f. 1913), Henry Ford (1863-1947, grundlægger af Ford Motor Company), Roman Arkadyevich Abramovich (f. 1966, hovedaktionær i investeringsselskabet Millhouse LLC).

For at få begrebet til at fungere i nutiden, kunne man måske udskifte ”industri-” med ”erhvervs-” og kalde sådanne økonomisk magtfulde mennesker for erhvervsmagnater. Det er imidlertid dobbeltkonfekt, for ifølge Den Danske Ordbog betyder magnat allerede ”en meget rig og magtfuld person inden for erhvervslivet”. Så det skal altså bare hedde ”magnat”. Jeg gætter dog på at forstavelsen ”industri-” har hængt ved i så mange år fordi det fonetisk meget lavmælte ord ”magnat” i sin trods alt sjældne brug vil blive fejlhørt som ”magnet” eller fejllæst som et af læseren ukendt prædikativ (jævnfør fx adækvat, desperat osv.).

Det levner både ”magnat” og ”industrimagnat” temmelig dårlige fremtidsudsigter, og vi må nok belave os på at det forbliver et støvet tidsfæstet ord – og derfor også at mange vil komme til at skrive industrimagneter, fordi de tænker at magnet er en metafor, og at en industrimagnet således er en storiværksætter med ”magnetisk” sociale og kommunikative evner. Og med tanke på en moderne succesmand som Richard Branson ligger misforståelsen sådan set også ligefor.

Her har vi imidlertid et billede af hvad der rettelig er industrimagneter:

Hvis man ejer den førende virksomhed ud i reelle industrimagneter som dem på billedet, kan man vel sådan set godt blive kaldt en ”industrimagnetmagnat” – en sådan personage har jeg imidlertid ikke tilstrækkeligt branchekendskab (eller research-tid) til at finde.

Til gengæld har jeg fundet det omvendte. Jeg havde ikke lige tænkt på det, men den altid godgørende Branson har minsandten også sørget for at der ligger reseach-bonus når man billedgoogler ham. Derfor kan jeg præsentere …

… en industrimagnatmagnet:

Oh là là!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar