tirsdag den 9. marts 2010

Den elektroniske presse er kommet til at ligne tabloidaviser

… det siger (blandt andre) vores nye kulturminister, Per Stig Møller. Og jeg er meget enig, i hvert fald når vi taler om hovednyhedsudsendelserne på DR1 og TV 2.

Derfor tillader jeg mig at bringe den relevante – og meget interessante – passage fra en interviewartikel Jens Lenler lavede med Per Stig Møller i Politikens kultursektion side 4-5, søndag den 7. marts. (Citatet er ét ordret og sammenhængende udklip af artiklen i Politiken, dog er kommateringen ændret til fornuftig kommatering af hensyn til Kommakommunikations læsere).

//

Per Stig Møllers første store opgave som kulturminister bliver at kreere den medieaftale som bestemmer vilkårene for blandt andet Danmarks Radio de næste fire år. Han går efter brede forlig, og socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, har blandt andet erklæret sig enig med Per Stig Møller i at nyhedsdækningen på tv skal forbedres.

>>Som udenrigsminister gik jeg over til at se den engelsksprogede version af Al-Jazeera. Jeg var simpelthen ikke klædt på i forhold til hvad der skete ude i verden, hvis jeg kun så DR og TV 2. Den elektroniske presse er kommet til at ligne tabloidaviser som Ekstra Bladet og B.T. Det er kriminalstof – nogle Bandidosrockere går over til Hells Angels, eller nogen bliver skudt, hvilket selvfølgelig er forfærdeligt …<<

Men tror du ikke det optager mange mennesker?

>>At nogle Bandidosrockere går over Hells Angels?<<

At nogen er blevet skudt?

>>Jo, og det skal også være der. Jeg bagatelliserer det ikke. Men der sker mange ting ude i verden som påvirker os, ændrer vores fremtid og så videre. Og her mener jeg at man især prioriterer kriminalstof og social elendighed. Sager med misrøgtede børn er frygtelige, og det er godt de kommer frem. De skal være der. Men det er påfaldende at det meget ofte er tophistorierne. Jeg savner mere væsentlighed i prioriteringerne.<<

Men igen – hvad kan du gøre som kulturminister?

>>Jeg kan understrege væsentlighedskriteriet i nyhedsdækningen i public service-kontrakten.<<

DR vil formentlig sige at det er dyrt at lave udlandsstof?

>>Ja, ja, det siger de altid. Men det kunne jo være at man kunne finde ud af det hvis man bare tænkte lidt mere over det. Jeg kan se at de allerede har de diskussioner. Og igen – jeg bidrager til dem.<<

//

Ingen kommentarer:

Send en kommentar