Dette tror jeg er en oplevelse der især tilkommer mange ungmøer:
Man har ikke skænket sin mobiltelefon en tanke, eller man har måske glemt den et sted hvor man ikke kunne få fat i den igen før efter et par dage. Og når man så åbner den igen, ligger der 21 beskeder fra en eller anden fyr man knap nok kender.
21 beskeder! Et episk drama som går fra ”hej” over ”hvorfor svarer du ikke” til unødvendige undskyldninger og patosfyldte eksistentialistiske bekendelser, for endelig at havne i total opgivelse og selvudslettende tilgivelse – dog stadig med et insisterende håb om at man alligevel skriver tilbage, og at det hele blot skyldes en teknisk fejl.
Ja, det sidste er så rigtigt. Men efter 21 beskeder i streg med tonstunge ting og tanker man godt kunne have undværet på dette stadie i et ikke-eksisterende forhold, kan man godt finde på at bakke ud, nu hvor man alligevel tilsyneladende er bakket ud, og drengen har afsløret sig som en flæbende, klæbende karklud man ikke rigtig gider at vride op.
I dette scenarie har jeg vist kun prøvet at være på den forelskelsessyge bejlers side. (Indtil jeg fandt ud af at én ny besked per modtaget besked er et minimumskrav for personlig værdighed, og at alt ikke-eksisterende kun bliver endnu mere ikke-eksisterende af at bryde denne regel. Det er noget alle hankønsvæsener finder ud af før eller siden.)
Men Berlingske Break har nu givet mig en oplevelse jeg aldrig troede jeg skulle få, nemlig et indblik i hvordan det føles at være på den anden side og modtage et vognlæs af sms’er om samme emne fra samme kilde, uden at føle noget særligt for det:
1) onsdag d. 14. april, kl. 22.57
BERLINGSKE BREAK: Islandsk vulkanudbrud vil i morgen påvirke dansk luftrum og give forsinkelser, oplyser Naviair.
2) torsdag d. 15. april, kl. 11.35
BERLINGSKE BREAK: Vulkanaske lukker det danske luftrum.
3) fredag d. 16. april, kl. 09.08
BERLINGSKE BREAK: Flytrafikken lammet til kl. 02.00 i nat.
4) fredag d. 16. april, kl. 21.10
BERLINGSKE BREAK: Flytrafikken over det danske luftrum åbnes tidligst lørdag kl. 14.
5) lørdag d. 17. april, kl. 09.19
BERLINGSKE BREAK: Luftrummet over Danmark åbner ikke kl. 14. Nu udsat til kl. 02, oplyser Naviair.
6) lørdag d. 17. april, kl. 12.35
BERLINGSKE BREAK: Islandsk meteorolog vurderer asken over Europa formentlig vil vare ved i 4-5 dage, til AFP.
7) lørdag d. 17. april, kl. 16.10
BERLINGSKE BREAK: Lukningen af det danske luftrum er endnu en gang forlænget. Nu til søndag kl. 08.
8) lørdag d. 17. april, kl. 20.53
BERLINGSKE BREAK: Luftrummet er nu lukket til klokken 14 søndag, oplyser Naviair.
9) søndag d. 18. april, kl. 08.57
BERLINGSKE BREAK: Det danske luftrum forbliver lukket til tidligst kl. 02 natten til mandag.
10) søndag d. 18. april, kl. 15.32
BERLINGSKE BREAK: Lukningen af det danske luftrum forlænges igen. Denne gang til mandag kl. 8.
11) søndag d. 18. april, kl. 20.44
BERLINGSKE BREAK: Det danske luftrum vil fortsat være lukket for flytrafik frem til mandag kl. 14. Næste melding mandag kl. 9.
12) mandag d. 19. april, kl. 09.15
BERLINGSKE BREAK: Det danske luftrum åbnes delvist.
13) mandag d. 19. april, kl. 14.39
BERLINGSKE BREAK: Danske lufthavne lukket til tirsdag morgen.
14) mandag d. 19. april, kl. 20.18
BERLINGSKE BREAK: Europæisk flytrafik ventes at være normal torsdag, oplyser den europæiske flykontrol ifølge AFP.
15) tirsdag d. 20. april, kl. 09.09
BERLINGSKE BREAK: Det danske luftrum vil være lukket til kl. 02.00 i nat, oplyser trafiktjenesten Naviair.
16) tirsdag d. 20. april, kl. 17.20
BERLINGSKE BREAK: Luftrummet åbnes i seks timer.
17) onsdag d. 21. april, kl. 06.09
BERLINGSKE BREAK: Flyvetilladelse over Danmark forlænges til kl. 11.00.
18) onsdag d. 21. april, kl. 09.03
BERLINGSKE BREAK: Fly kan lande og lette til kl. 02.00 i nat.
19) onsdag d. 21. april, kl. 14.52
BERLINGSKE BREAK: Flyvning kan fortsætte hele natten.
20) torsdag d. 22. april, kl. 08.14
BERLINGSKE BREAK: Trods aske i luften har Naviair besluttet at tillade al flyvning i dansk luftrum fra kl. 08.00.
21) torsdag d. 22 april, kl. 22.02
BERLINGSKE BREAK: SAS aflyser mange fly til og fra CPH efter koks i tilladelserne til at flyve i ”askezone” 2.
Jeg mener at jeg havde en aftale med Berlingske Break om at der ville være sådan cirka 2-3 nyheder om ugen alt efter verdens gang. Nogle gange har jeg da undret mig over hvad de valgte som BREAKING NEWS, men behov og behag er jo forskelligt, og de har da hidtil holdt sig sådan nogenlunde mellem 1 og 4 sms’er om ugen. Lige indtil en islandsk vulkan satte europæisk flytrafik i vildrede og Berlingske Break gik amok.
Men nej, jeg gør det ikke forbi med Berlingske Break. Jeg forstår godt at det kan være svært at vurdere nyhedsværdien i en sag hvor man næsten for hver melding fra Ritzau, Naviair eller anden kilde tror at dette er den endelige melding. Og jeg forstår også godt at disse nyheder om hvorvidt dansk luftrum er åbent, må være af brydende, bydende, ryddende nyhedsværdi for en masse rejsende og andre som er påvirket af de rejsendes fremmøde – og at Berlingske Break gerne har villet gøre sig uundværlig og anvendelig i for de mennesker.
Men for os der ikke har været påvirket, andet end positivt, af en fredelig himmel i denne periode, står oplevelsen af disse 21 sms’er ikke til at ændre. Det har været mærkeligt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar