mandag den 5. september 2011

Valgjournalistik: Hvad synes du om vejret, Mr. Chance?

Min artikel på Kforum Boykot valgmålinger har som det tredje argument at medierne kommer til at bruge for meget intetsigende tid på at snakke om tal i stedet for at snakke om den politik og Danmarks fremtid som valgkampen burde handle om. I dette indlæg følger jeg op med et eksempel.

Overskriften er en reference til den introverte og analfabetiske gartner Mr. Chance der i Jerzy Kosinskis roman ved et tilfælde (og en længere løbende misforståelse) bliver den finansielle elites guru fordi han kan beskrive og forudse den økonomiske udvikling på en dyb måde med sine vejrmetaforer. I virkeligheden taler Mr. Chance bare om vejret (og stemningen) og svarer efter bedste evne 1:1 på de hentydende spørgsmål han får, for han ved ikke bedre og tør ikke andet.

DR's valgekspert Kenneth Thue Nielsen er ikke Mr. Chance, tværtimod er han en af de mest intelligente kommentatorer på sendefladen. Alligevel var det med tanke på en Mr. Chance-agtigt forloren ordveksling at jeg så gårsdagens Update-indslag hvor Kenneth Thue Nielsen simpelthen blev brugt til at fortælle os at der fra 84 mandater til 91 mandater er 7 mandater, og at denne afstand er mindre end afstanden mellem 81 og 94 som i starten af valgkampen var den tilslutning meningsmålinger gav til henholdsvis blå og rød blok.

Her kommer hvad han sagde:

Update-vært: Velkommen til dig, valgekspert Kenneth Thue Nielsen her i DR Nyheder. Hvad ligger der bag det her fornyede ryk fra rød mod blå?

Kenneth Thue: Jamen æh, det der ligger bag det, det er at vi ser nu for fjerde dag i træk at Socialdemokraterne, ganske vist med små skridt … men Socialdemokraterne har fire dage i træk nu tabt en lille sjat stemmer hver dag i meningsmålingerne. Venstre er nu i fire dage i træk gået en lille smule frem. Og det er derfor at jeg, æh, jeg havde nær sagt er glad for at kunne sige til Updates seere at jeg godt kan andre tal end 94 og 81, for 94 og 81 er det vi har siddet og talt om nu i faktisk 6 dage i træk som har været stillingen mellem blokkene. Nu var der en lille forskydning i går: 93 mandater til den røde blok og 82 … Og den måling vi har her i dag, er altså den måling med mest spænding hidtil under valgkampen. Der er stadigvæk et komfortabelt forspring til den røde blok, og der er stadigvæk en god portion mandater – 7 mandater – der skiller blokkene, men af de meningsmålinger vi har offentliggjort indtil videre, så er det her altså den der ser ud til at begynde at bringe lidt spænding ind i valgkampen – for så vidt angår resultatet.

Imponerende ingentingjournalistik. Ikke desto mindre var det sådan det indslag var klippet i aftenens Update-loop på tv. Hvad seerne skal bruge dét til, ved jeg virkelig ikke, og jeg fatter ikke at DR tillader sig at fylde sendefladen med formidling der har mindre signifikans end pausefisk.

Da jeg så skulle transskribere det, fandt jeg at klippet på web-udgaven var lidt længere og havde en reel pointe som altså i tv-udgaven var klippet fra. Denne pointe viser samtidig at Kenneth Thue Nielsen er den intelligente kommentator jeg siger han er, for jeg er fuldstændig enig i denne årsagsforklaring på rød bloks samlede nedgang – og samtidig imponeret over den måde Kenneth Thue umisforståeligt formidler sin hang til denne forklaring uden dog at klistre sig fast til den:

Update-vært: Har du et bud på årsagen bag det her ryk, altså som kan ligne et lille skred?

Kenneth Thue Nielsen: Ja, man skal jo altid være påpasselig med den slags, men jeg vil da i hvert fald gerne sige at dét jeg har bidt særligt mærke i de sidste tre dage, det er den her diskussion om 24-års-reglen – især Villy Søvndals kommentarer … vi har den her episode hvor Villy Søvndal bliver spurgt af en gymnasieelev hvad han synes om den – han siger til gymnasieeleven: Jeg vil faktisk gerne af med den, men jeg har lovet Helle ikke at tale om det. Altså: Der er kommet fokus på 24-års-reglen, og det ser altså ud til at vi nu igen for fjerde valg i træk kan få et valg der bliver domineret af udlændingedagsordenen.

Update-vært: Og der er altså en ny måling i morgen, så må vi se om den her tendens den fortsætter. Tak skal du have, valgekspert Kenneth Thue Nielsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar