Overskrifter har ikke altid ret meget med det de reklamerer for, at gøre. Det kender vi fra formiddagsbladene og billedbladene, men Berlingske er åbenbart også begyndt at dyrke de grundløse overskrifter. Her er en overskrift fra Berlingskes hjemmeside den 19. maj:
Denne overskrift indikerer at Mick Jagger aktivt forsøger at lancere sig selv, The Rolling Stones, en bog, en film eller noget andet med en udtalelse om The Beatles. Hvorfor skulle han ellers udtale sig sådan? Og hvorfor skulle Berlingske Tidende ellers bringe en sådan ikke-nyhed og almindelighed?
Underrubrikken forklarer hvad det drejer sig om, hvilken begivenhed Jagger tilsyneladende prøver at booste:
Og længere nede finder vi forankringen til overskriften:
Det viser sig altså at være ikke andet end et høfligt svar aftvunget af et irrelevant spørgsmål. Okay, småirrelevant så, for Exile-albummet – som det hele drejer sig om – var det kun andet studiealbum uden The Beatles som konkurrent. Men i hvert fald et aftvunget svar.
Kan man virkelig lave en overskrift på det? Og dermed iscenesætte det som en dagsorden fra Jaggers side?
Jeg synes det ikke. Men jeg kan jo se at det også er sådan medierne behandler politikere, og der får man ikke altid syn for hvad der var den egentlige ordveksling og politikerens egentlige prioritering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar