tirsdag den 3. januar 2012

Andreas Kofler rimer på kartofler

Nogle gange får jeg en følelse af at befinde mig i et kulturelt u-land. Det kan være vidt forskellige ting der gør det, men forleden var det da jeg måtte være taknemmelig over at SV1 og ZDF viste nytårsskihop fra Garmisch-Partenkirchen, når nu hverken DR eller TV 2 kunne finde ud af det. Hallo, har vi ikke lige vedtaget at det er en tradition? Hvor er Claus Borre? Hjælp mig!

Nå, men det gjorde SV1 og ZDF jo så heldigvis.

Ud over den lise det er for sjælen at se nogen glide, hoppe, s v æ v e og lande på ski, netop denne første trætte dag i året, kom der også et uventet sprogligt udbytte ud af løjerne for mig:

Når snakken går på den fremragende britiske guitarist og sangskriver Mark Knopfler, er der jo altid et eller andet vittigt hoved der for 117. gang skal minde om at dette navn er det eneste kendte ord der rimer på kartofler. Det er vi nu ude over, for manden på billedet øverst – en østriger der kun var på undfangelsens stade da førnævnte guitarist udgav temaet til Local Hero – hedder Andreas Kofler. Og med en andenplads forleden og i øvrigt adskillige wold cup-sejre siden 2006, må det række til at afløse Mark Knopler når denne endnu en gang skal trækkes med kartoflerne.

Om ikke andet kan man svare igen: "Nej, der er også Andreas Kofler". Og så kan vittighovedet stikke piben ind.

Man kan dog ikke nægte Mark Knopflers stadig mere tydelige lighed med en kartoffel. Er det mon det danske mundhelds skyld? Men Andreas Kofler er ikke uden potentiale til en dag at komme til at ligne det han rimer på. Æh, altså på dansk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar